Autokeskuksen vinkkejä pakkasesta johtuviin olosuhdetekijöihin

Ammattilaisina haluamme antaa asiakkaillemme vihjeitä talviautoiluun ja siihen, miten vältytään pakkasen ja lämpötilan vaihteluiden aiheuttamilta ongelmilta.

Huollattamalla autosi meillä varmistat sen moitteettoman toiminnan. Määräajoin tehdyt määräaikaishuollot ehkäisevät tulevaisuudessa suuremmat korjauskustannukset.

Tutustu aina käyttöohjekirjan ohjeisiin. Kylmällä ilmalla voit ehkäistä veden kondensoitumista polttoainetankkiin tankkaamalla tankin aina täyteen. Lyhyessä ajossa myös moottoriöljyyn kondensoituu vettä. Siksi autoon, jolla ajetaan pääasiassa taajamassa, tulisi vaihtaa moottoriöljy syksyisin ennen kylmänkauden alkamista.

Pakkanen voi aiheuttaa monia häiriöitä:

A. AUTO EI LÄHDE KÄYNTIIN TAI AUTO VETÄÄ HUONOSTI.

Starttimoottori pyörittää normaalisti, mutta auto hyytyy ajossa. Luultavasti auton tankissa oleva dieselpolttoaine on kesä- tai välikausilaatua: Täytä tankki talvilaadun dieselillä ja vie auto lämpimään. Sääolot kannattaa ennakoida, katso www.nesteoil.fi. Polttonesteen jäänestoaineen käyttöä emme suosittele.
Starttimoottori pyörittää huonosti. Tämä on merkki siitä, että akku on alivarautunut: Lyhyessä ajossa minimoi sähköä kuluttavien laitteiden käyttö, kuten penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, polttonestetoiminen pysäköintilämmitin. Autoa kannattaa käydä ajamassa maantiellä ajoittain paitsi akun varaamiseksi myös mm. dieselin partikkelisuodattimen puhtaaksi polton vuoksi.
Starttimoottori ei pyöritä, sillä akku on purkautunut täysin: Virrankuluttajia on jäänyt päälle, akku on viallinen tai starttimoottori jäässä.  Hinauta auto korjaamolle.

B. AUTO ON KYLMÄ SISÄLTÄ.

Säädä lämmityslaite. Kovalla pakkasella on avattava myös keskisuuttimet ja käännettävä suuttimista sisään tulevan ilman lämpötilan säätöpyörät punaiselle (katso käyttöohjekirja).

C. IKKUNAT HUURTUVAT SISÄLTÄ.

Ikkunat on avattava pienelle raolle, kun auto ajetaan kovalla pakkasella lämpimään tai sieltä ulos, jolloin ikkunoiden kylmään pintaan tiivistyvää ja jäätyvää kosteutta voidaan vähentää.
Auto on sisältä kostea: Auto täytyy saada sisältä kuivaksi esimerkiksi tuulettamalla jättämällä ikkunat raolleen yöksi.
llman virtaus auton sisällä on huono: On käytettävä huurteenpoistotoimintoa, suunnattava suuttimet sivulaseille ja suljettava keskisuuttimet, jolloin virtaus sivuikkunoille tehostuu.
Tavaratilassa olevat tavarat tukkivat ilman virtauksen ulos: Tyhjennä tai järjestele tavaratila niin, että ilma virtaa esteettä.
Kengissä auton sisään tuleva lumi nostaa sulaessaan auton sisätilan kosteutta ja pahentaa näin ikkunoiden huurtumista: Tuuleta auton sisätila jättämällä ikkunat raolleen yöksi.

D. AUTON IKKUNAT JÄÄTYVÄT SISÄPUOLELTA KOVALLA PAKKASELLA AJON AIKANA.

Kysymyksessä on normaali ilmiö. Ilmanvirtausta ei voi säätää niin suureksi että pinnat pysyisivät kuivina, sillä kova ilmanvirtaus tuntuu epämiellyttävänä vetona.

E. OVET TAI IKKUNAT EIVÄT AUKEA.

Auto kannattaa ajaa parkkihalliin kuivumaan.
Oven tiivisteet ovat jäätyneet karmiin kiinni: Tiivisteet on kuivattava aina pesun jälkeen paperilla.

F. PYSÄKÖINTITUTKAN TOIMINTAHÄIRIÖ.

Anturit jäätyvät ja aiheuttavat toimintahäiriöitä järjestelmään. Ota pysäköintitutka pois käytöstä ja puhdista lumi harjaamalla varovasti antureiden päältä.

G. APUVIRRAN KÄYTTÖ KÄYNNISTETTÄESSÄ.

Noudata käyttöohjekirjan ohjeita.

H. TYHJÄKÄYNTI PAKKASELLA.

Älä jätä autoa käymään valvomatta pakkasella.

I. PITKÄ MAANTIEAJO KOVASSA PAKKASESSA.

Pidä taukoja, jotta auton rakenteet lämpenevät ja sulavat.

Häiriötilanteissa voit lähettää etukäteen tietoa autossasi esiintyvästä häiriöstä ja tilannetekijöistä autosi toiminnan ja rakenteen tuntevalle merkkikoulutetulle huoltohenkilöstöllemme häiriölomakkeella. Avaa häiriölomake tästä!