Salasanan palautus

Uuden tai käytetyn auton ostaminen - auton ostajan opas

Auton vaihtaminen tai kokonaan uuden auton ostaminen on aina uusi tilanne, jossa saattaa tulla eteen kysymyksiä, joita ei välttämättä ole tarvinnut aiemmin tai pitkään aikaan miettiä. Tällä sivulla on lyhyt auton ostajan opas sinulle, joka mietit auton ostamista tai vaihtamista. Jos mietit, mitä auton osalta pitää ottaa huomioon nimenomaan käytettyä autoa ostaessa, tutustu tästä vaihtoauton hankintaoppaaseen.

Uusi vai käytetty auto?

Jos olet hankkimassa alle 3 vuotta vanhaa autoa, voit joutua miettimään ostatko uuden auton vai käytetyn vaihtoauton. Uuden auton hyviä puolia ovat esimerkiksi räätälöitävyys oman maun mukaan, automerkin mukaan määräytyvä tehdastakuu, katsastus vasta kolmantena vuonna, ei tarvetta huoltohistorian selvittämiselle ja mahdollisesti teknisesti ja käytettävyydeltään kehittyneemmät ominaisuudet sekä turvallisuus kuin vanhemmassa automallissa.

Käytetyn auton hyviä puolia ovat edullisempi hinta verrattuna täysin uuteen autoon, valmis varustelu, suoritetut huollot ja myös hyvä huoltohistoria hyvin huolletun autoyksilön kohdalla.

Eri ihmisille erilaiset asiat määrittävät sen, kumpi vaihtoehto on parempi. Jos esimerkiksi ostaja on hyvin allerginen kotieläimille, on uusi auto turvallisempi vaihtoehto - myös käytetylle autolle voidaan kuitenkin tehdä perusteellinen puhdistus ja otsonointi, jolla aiemman omistajan lemmikin allergiselle aiheuttamat haasteet voidaan minimoida. 

Auton hintaluokka

Auton hinta on usein myös ratkaisevassa roolissa autoa hankittaessa tai ainakin ohjaa hankinnan tiettyyn osaan myynnissä olevista uusista tai käytetyistä autoista. Hintaluokka kannattaa miettiä oman talouden kantokyvyn mukaan ja sen mukaan, kuinka paljon on valmis panostamaan autoon. Tyypilliset hintaluokkarajaukset tehdään usein 5t€ välein (10-15t€, 15-20t€ jne.), mutta autoa verkon hakukoneista etsiessä kannattaa usein laittaa maksimihinta esimerkiksi 500 € korkeammaksi, etteivät pyyntihinnaltaan juuri ylärajan ylittävät autot jää pois harkinnasta.

Tarvekartoitus

Autoa ostaessa on hyvä tehdä niinsanottu tarvekartoitus, joka Autokeskuksessa tehdäänkin silloin, kun asiakas ei auton valintaa tai kartoitusta ole jo valmiiksi tehnyt. Kartoituksessa auttaa hyvä automyyjä, joka osaa kysyä oikeat kysymykset kokemuksen perusteella. Tarvekartoituksessa on hyvä ottaa huomioon perheen koko tai kuinka monta henkilöä auton kyydissä yleensä kulkee, tilantarve vaikkapa harrastusten suhteen, vuotuinen ajomäärä ja sen vaikutukset polttoaineen tai moottorikoon valintaan. Usein kysytty kysymys on, milloin kannattaa valita bensa ja milloin diesel? Nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos ajomäärä ylittää 20.000 km vuodessa, on diesel usein kustannuksellisesti edullisempi vaihtoehto, sillä useissa automerkeissä dieselmoottori kuluttaa noin 15-25% vähemmän kuin vastaava bensiinimalli. Helposti käy myös niin, että auto ostetaan "pahimman tapauksen varalle", eli vaikkapa kerran vuodessa pohjoiseen tehtävän laskettelumatkan vuoksi hankintaan suuri farmari tai tila-auto, vaikka 99% autolla ajosta tapahtuisi kaupungissa. Tällöin saattaisi kuitenkin olla järkevämpää vaikkapa vuokrata auto pidemmälle matkalle ja ostaa kaupunkikäyttöön esimerkiksi sähköauto. Kannattaa myös tutustua eri autoluokkiin ja käyttötarkoituksiin autotyyppien ja mallien listauksessamme.

Rahoitus ja käsiraha

Auton hankintaa varten on olemassa monia erilaisia rahoitustapoja. Suomessa ehdottomasti yleisin on osamaksurahoitus, joka koostuu kaupan yhteydessä maksettavasta käsirahasta (myös vaihdossa tuleva auto voi toimia käsirahana), kuukausittain maksettavasta lyhennyksestä ja käsittelykulusta sekä rahoituksen aloitusmaksusta, josta käytetään pankkimaailmassa nimitystä lainan järjestelykulu. Joskus rahoitus voidaan laskea myös siten, että rahoitusajan loppuun jää maksettavaksi suurempi viimeinen erä. Tällä saadaan pienennettyä kuukausittain maksettavien lyhennysten suuruuttaa. Viimeinen erä ei voi olla suurempi kuin minkä rahoituksen myöntävä yhtiö arvioi auton hinnaksi laina-ajan loppuessa.  Osamaksussa on aina kiinteä korko ja lyhennysten määrä ja suuruus ovat tiedossa jo autoa ostettaessa - yllättäviä lisäkustannuksia ei siis tule, vaikka yleiset korkotasot vaihtelisivatkin.

Tämän lisäksi on olemassa muita rahoitusmalleja, joissa kuukausittaiseen maksuerään sisältyy vaikkapa auton huollot, renkaat, tuulilasinpyyhkimet ja muut perushuoltokulut.

Tästä voit tutustua tarkemmin erilaisiin Autokeskuksen ja sen yhteistyökumppaneiden tarjoamiin rahoitusvaihtoehtoihin.

Kaupan yhteydessä maksettava käsiraha on yleensä noin 20% ostettavan auton hinnasta, mutta kampanja- tai autokohtaisesti saattaa myös olla, ettei käsirahaa tarvita lainkaan. Myös autonostajan luottohistorialla on merkitystä käsirahan suuruuteen.

Yleisesti ottaen varsinkin osamaksurahoituksen käyttäminen ei ole merkki siitä, ettei autonostajalla olisi varaa ostaa autoa kokonaan käteisellä, vaan suuri hankinta halutaan vaan jakaa maksettavaksi erinä. Luottokulujen määrä tai korkoprosentti eivät yleensä vaikuta lopulliseen kokonaishintaan kuin joitakin satoja euroja, millä ei esimerkiksi 5 vuoden aikajänteellä ole niin suurta vaikutusta kuin usein ajatellaan.

Vakuutus

Autokeskus tekee yhteistyötä käytännössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa. Usein auton vakuutuksilla on vaikutusta myös muihin autonostajan vakuutuksiin, mikäli hän on keskittänyt vakuutuksensa johonkin tiettyyn vakuutusyhtiöön. Tätä vaikutusta autoliike ei kuitenkaan osaa arvioida, koska liikkeellä ei luonnollisesti voi olla tietoja autonostajan muista vakuutuksista.

Suomessa liikennekäytössä olevalla autolla pitää olla voimassaoleva liikennevakuutus. Tämä on niinsanottu pakollinen vakuutus, joka korvaa vastapuolelle aiheutuneet vahingot kolari- tai vauriotilanteissa. Liikennevakuutus ei kuitenkaan korvaa omalle autolle aiheutuneita vaurioita tai vaurioita, joiden vastapuolta ei pystytä todistamaan. Tätä varten vakuutusyhtiöillä on tarjolla erilaisia kaskovakuutuksia, joiden sisältö vaihtelee. Usein puhutaan osakaskosta tai täyskaskosta, mikä viittaa niiden korvaamien vaurioiden kohteisiin. Täyskasko sisältää usein normaalien kolarivaurioiden lisäksi mm. ilkivalta-, palo-, varkaus- ja jopa tuulilasivakuutuksen.

Auton vaihtamista ei kannata jättää kesken vakuutusyhtiön ja vakuutusvaihtoehtojen miettimisen vuoksi, vaan vakuutuksen voi ensin tehdä tai siirtää vanhasta autosta vakuutusyhtiöön ja sen jälkeen neuvotella vakuutusyhtiön kanssa ajoneuvovakuutuksen vaikutuksesta muihin vakuutuskustannuksiin. Joskus on käynyt niinkin, että asiakas on ottanut vain liikennevakuutuksen ja kolaroinut ennenkuin on ehtinyt tehdä kaskovakuutussopimuksen - tällöin vakuutus ei ole korvannut auton omistajan toiminnasta autolle aiheutuneita vaurioita. Toki kannattaa huomata autoa ostaessa, että autovakuutus vaikuttaa auton käyttökuluihin.

Oma auto vaihdossa vai itse myymällä?

Oman auton myynti itse on yksi autokaupan vakiokysymyksistä - kannattaako myydä itse vai antaa auto vaihdossa autoliikkeelle? Taitava myyjä voi saada omasta, selvästi muita tarjolla olevia paremmasta, autostaan enemmän rahaa kuin autoliike siitä hyvittää. Itsekin voi siis myydä. Tällöin pitää kuitenkin olla valmis siihen, ettei auto mene välttämättä kaupaksi heti ja kiikarissa oleva käytetty auto saattaa mennä sillä välin kaupaksi. Auton myyjä on myös vastuussa siitä, että hänen myymänsä auto vastaa sovittua vaikka kuluttajansuoja ei yksityiskauppoja koskekaan.

Auton hinnoittelu oikein voi myös olla haastavaa ja markkinoilla onkin myynnissä paljon yksityisten myymiä autoja, jotka on ylihinnoiteltu todelliseen markkinahintaan verrattuna. Tämä johtuu osittain myös siitä, että usein oma auto tuntuu ja näyttää itselle paremmalta kuin sen potentiaaliselle ostajalle. Jotkin autoliikkeet, kuten Autokeskus, tekevät myymilleen autoille kuntotarkastuksen, huollon ja kunnostuksen, millä on kuluttajansuojan lisäksi vaikutusta auton pyyntihintaan. Monilla autonostajilla on myös oma auto, jota tarjotaan vaihdossa tai joka pitää myydä ennen uuden auton ostamista yksityiseltä ja pahimmillaan tämä voi venyttää auton ostomahdollisuutta usean kuukaudenkin mittaiseksi.

Uutta autoa ostettaessa saattaa käydä niin, että uuden auton toimitusaika venyy tai nopeutuu. Tällöin omaa autoa myytäessä pitää ottaa huomioon, että oma auto saattaa olla vielä myymättä kun uusi auto saapuu tai se menee kaupaksi liiankin nopeasti, jolloin joutuu jonkin aikaa olemaan ilman autoa tai vuokraamaan auton. Kun auto tulee autoliikkeelle vaihdossa, sillä voi ajaa sovitusti siihen saakka, kunnes uusi auto on käytössä eikä vaaraa autottomuudesta ole.

Oman auton kunto

Myi auton sitten itse tai antoi sen autoliikkeelle vaihdossa, kannattaa auto ennen sitä puhdistaa hyvin sekä sisältä että ulkoa, koska sillä on vaikutusta auton hyvitys- ja myyntihintaan. Likainen ja epäsiisti auto usein kertoo myös siitä, miten autosta on huolehdittu. Yksityiselle auto myydessä on syytä myös varmistaa, että huollot on asiallisesti ja ajallaan tehty ja kesä- ja talvirenkaiden kunto on kohdallaan, sillä nämä seikat ovat omiaan karkoittamaan potentiaalisen ostajan. Autoliikkeelle vaihdossa tuotaessa näillä seikoilla ei ole niin suurta merkitystä, sillä esimerkiksi Autokeskus varmistaa, että auto on huollettu ja kunnossa seuraavalle käyttäjälle myytäessä.